Gjennom personlige anekdoter, bad i nordlige ord, en forskningsekspedisjon fra 1736 og en liten dose disco, undersøker Pohjonen-Davvi-Nord (une expérience magnifique) idéen om at de nordlige landskapene former sine innbyggere.
Definering er risikofylt og definisjonsmakt i feil hender er livsfarlig. Vi vender blikket mot egne hender og ser hva de holder. En presenning. En kaffekopp. Kanskje et termometer.
Det blir dans, det blir musikk, det blir teater og det blir kaffe. Det blir finsk, norsk, fransk, samisk, kvensk, tornedalsk og iblant altfor svensk. Det blir allsang, det blir passe langt, det blir utnyttelse, det blir mørkt, det blir lyst, det blir trekkfugler, det blir morsomt. Kom!
……………….
Mange reisende utenfra har laget eksotiske beskrivelser av menneskene i nord, men hvor godt samsvarer de med virkeligheten og hvordan har disse beskrivelsene påvirket oss? Hvordan beskriver vi oss selv, innenfra?
Tornedalsteateret, i samarbeid med Kvääniteatteri og kunstnerkollektivet Piste Kollektiivi fra Finland, samarbeider om en forestilling som har som mål å utforske det vi har valgt å kalle en «Nordkalottisk klang».
Tornedalsteateret ved teatersjef Erling Fredriksen har tatt initiativ til og har ledelsen av samproduksjonen. Medvirkende fra Kvääniteatteri er Ida Løken Valkeapää (regi), Jenny Svensson (manus), Astrid Serine Hoel (danser) og Emma Eliane Valkeapää (musiker). Mari Boine medvirker med musikk i forestillingen.
Forestillingen skal ha premiere i Tärendö 22. oktober og skal deretter på turné på Nordkalotten. På norsk side er det Tromsø og Storslett som er valgt ut – i denne omgang.
Projektet finansieres av Nordisk Kulturkontakt, Nordisk Kulturfond, Musikverket, Kulturrådet (Sverige), Kulturrådet (Norge), Nordkalottrådet og Region Norrbotten.
Aktuelle lenker:
Tornedalsteateret
Piste Kollektiivi